Az online marketing fogalma és eszközei
Mit jelent és miért fontos az online marketing? Mik a legfontosabb internetes marketing eszközök, és melyiket érdemes használnod?
Az online marketing jelentése
Az online marketing, más néven webmarketing vagy digitális marketing – nagyon egyszerűen megragadva – azt a tevékenységet jelöli, amikor az internetet használjuk termékek vagy szolgáltatások reklámozására és eladására.
Nézzük meg ezt kicsit bővebben is, és bontsuk szét a kifejezést. Az “online” egyértelműen az internetre, mint közegre utal, amelyben a digitális marketing eszközei hatnak. Sokkal nehezebb megválaszolni azt a kérdés, hogy mi is az a marketing, amelynek az online csak az egyik ága, az offline, vagy hagyományos marketing mellett.
A marketingnek számtalan különböző definíciója van, azonban most hadd emeljek ki egyetlen egyet, ami szerintem minden fontosat felölel. Philip Kotler, talán a legnevesebb élő marketingszakértő szerint a marketing egyszerre művészet és tudomány, célja a profitszerzés érdekében olyan értékeket felfedezni, megteremteni és kézbesíteni, amelyek kielégíthetik egy adott célpiac szükségleteit.
“A marketing kielégítetlen szükségleteket és vágyakat ismer fel. Meghatározza, megméri és számszerűsíti az adott piacot és a lehetséges profit mértékét. Rámutat azokra a szegmensekre, amelyeket a cég a legjobban tud kiszolgálni, megtervezi és népszerűsíti a megfelelő termékeket és szolgáltatásokat” – szól az általam ismert legteljesebb marketing definíció Kotlertől. Tegyük oda mellé az online = internetes kiegészítést, és máris egy elég pontos, átfogó képet kapunk az online marketing fogalmáról.
ha a magyar piacon szeretnél érvényesülni, ötből négy embert elérhetsz az interneten keresztül. Bármilyen hagyományos eszközzel csupán töredéküket van esélyed megszólítani.
Az online marketing nagy előnye, hogy a hagyományos, offline technikáknál könnyebben, gyorsabban, és mindenekelőtt olcsóbban érhetsz el vele nagyon sok embert.
Ráadásul, szemben a legtöbb hagyományos módszerrel, mint amilyen például az óriásplakát vagy a tévés reklám, az online marketing eszközökkel meglehetősen pontosan lehet célozni a kiválasztott fogyasztói vagy társadalmi csoportokra.
Ennek megfelelően már több éve az online szegmens vezet a reklámköltések terén, Magyarországon is.)
Az online marketing fogalma és eszközei
Mit jelent és miért fontos az online marketing? Mik a legfontosabb internetes marketing eszközök, és melyiket érdemes használnod?
Az online marketing jelentése
Az online marketing, más néven webmarketing vagy digitális marketing – nagyon egyszerűen megragadva – azt a tevékenységet jelöli, amikor az internetet használjuk termékek vagy szolgáltatások reklámozására és eladására.
Nézzük meg ezt kicsit bővebben is, és bontsuk szét a kifejezést. Az “online” egyértelműen az internetre, mint közegre utal, amelyben a digitális marketing eszközei hatnak. Sokkal nehezebb megválaszolni azt a kérdés, hogy mi is az a marketing, amelynek az online csak az egyik ága, az offline, vagy hagyományos marketing mellett.
A marketingnek számtalan különböző definíciója van azonban most hadd emeljek ki egyetlen egyet, ami szerintem minden fontosat felölel. Philip Kotler, talán a legnevesebb élő marketingszakértő szerint a marketing egyszerre művészet és tudomány, célja a profitszerzés érdekében olyan értékeket felfedezni, megteremteni és kézbesíteni, amelyek kielégíthetik egy adott célpiac szükségleteit.
“A marketing kielégítetlen szükségleteket és vágyakat ismer fel. Meghatározza, megméri és számszerűsíti az adott piacot és a lehetséges profit mértékét. Rámutat azokra a szegmensekre, amelyeket a cég a legjobban tud kiszolgálni, megtervezi és népszerűsíti a megfelelő termékeket és szolgáltatásokat” – szól az általam ismert legteljesebb marketing definíció Kotlertől. Tegyük oda mellé az online = internetes kiegészítést, és máris egy elég pontos, átfogó képet kapunk az online marketing fogalmáról.
Miért fontos az online marketing?
Ma világszerte négy milliárd aktív internetfelhasználó él, ez a Föld lakosságának nagyjából a fele. Magyarországon – – a lakosság 79 százaléka, 7,67 millió ember használ internetet, túlnyomó többségük (89%) minden nap. Ez azt jelenti, hogy
ha a magyar piacon szeretnél érvényesülni, ötből négy embert elérhetsz az interneten keresztül. Bármilyen hagyományos eszközzel csupán töredéküket van esélyed megszólítani.
Az online marketing nagy előnye, hogy a hagyományos, offline technikáknál könnyebben, gyorsabban, és mindenekelőtt olcsóbban érhetsz el vele nagyon sok embert.
Ráadásul, szemben a legtöbb hagyományos módszerrel, mint amilyen például az óriásplakát vagy a tévés reklám, az online marketing eszközökkel meglehetősen pontosan lehet célozni a kiválasztott fogyasztói vagy társadalmi csoportokra. (A nagy cégek évek óta érzékelik az egyébként drága tévés hirdetések hatékonyságának drasztikus csökkentését. Ennek megfelelően már több éve az online szegmens vezet a reklámköltések terén, Magyarországon is.)
Az online marketing és a hatékonyság
Talán te is hallottad már a “modern reklám atyjaként” emlegetett John legendás, 100 évvel ezelőtti aranyköpését, amely szerint “tudom, hogy a reklámköltéseim fele célt téveszt, a baj az, hogy nem tudom melyik fele”. Ez igaz volt a hagyományos marketing módszerekre. Az online marketing hatékonyságát azonban már sokkal egyszerűbb mérni (például a Google webmester eszközökkel), mint mondjuk egy telefonos kampányét vagy az írott sajtóban megjelentetett hirdetésekét.
udni kell azt is, hogy az online marketingben viszonylag költséghatékonyan érhetsz el rengeteg embert, ugyanakkor az ebből konkrét vásárlóvá vagy megrendelővé váló személyek aránya általában nagyon alacsony.
Ha az online térben 100 elért felhasználó után akár egy konverziót (ajánlatkérést, vásárlást, kattintást, stb.) is el tudsz könyvelni, akkor az már nem számít rossz értéknek, sőt, – célpiactól függően – inkább jó, mint rossz eredmény. Persze ezt az arányt lehet némileg javítani, de nagy csodák nincsenek. Sokszor nagyon sikeres vállalkozások sem érnek el hosszú távon jobb hatékonyságot az online marketingben. (Csak az összehasonlítás kedvéért, ha egy “rendes”, valós fizikai térként létező boltba bemegy napi 100 ember, de csak egy vásárol, az elég szomorú eredmény lenne.)
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.